← Timeline
Avatar
Shmuel Leib Melamud

(краткий пересказ по-русски)

Alex Rif

העברתי מאות הרצאות בחיי, כזאת הרצאה עוד לא הייתה לי.
שבוע שעבר הרציתי בפני קבוצה של פרופסורים ודוקטורים על דוברי הרוסית בישראל.
הוזמנתי להעביר הרצאה בהתנדבות, ביום שישי בצהריים. העולה חדשה שבי שמעה פורום מכובד שכזה וחשבה שחשוב שאנשים כאלה ישמעו אותה. ישמעו עלינו. כמה טעיתי.
הגעתי לבית בצפון תל אביב, לקבוצה שמנתה כ-30 מבוגרים, הרוב גברים. כשהגעתי והתיישבתי, מיד נשאלתי הבת של מי אני.
״אני הבת של מירה, אבל אתה כנראה לא מכיר אותה. אני המרצה היום״. הוא חייך והתרצה.
״אנחנו נמצאים בפורום שמייצג, אני לא רוצה להגיד את המילה אליטה (תגובות מהקהל: ״שלא תעז״), שיש לה היום הרבה קונוטציות שליליות, אבל אפשר להגיד שהוא מיצג את ישראל היפה והישנה והטובה, הצמרת האקדמית. יש פה הרבה פרופסורים ודוקטורים, כמעט כולם. וחשוב שדווקא הפורום הזה, שלא נמצא בקשר עם החברה הישראלית בכללותה, ישמע פה את הקול של העליה…״- כך הוצגתי על ידי אחד המשתתפים, שהיה דובר רוסית בעצמו והוא שהזמין אותי להתארח. יצאתי לדרך.
במשך כ-45 דקות סיפרתי לנוכחים על ציבור דוברי הרוסית בישראל ועל פעילותו של לובי המיליון.
הקהל האזין בדממה. מלבד מנמנמם אחד והערת ביניים, דיברתי בלי הפסקה. ואז התחיל השלב של מה, שאמור היה להיות שיחה או דיון והפך להתקפה.
נשאלתי מעט שאלות ובעיקר נדרשתי להקשיב למניפסטים שכללו את כל מה שמאזיניי המכובדים חשבו על דוברי הרוסית בישראל ככלל ועלי בפרט:

״…התאכזבנו ברמה גבוה ביותר מיהדות רוסיה…. הבאנו את תיאטרון גשר לסניף מפלגת העבודה ועשינו עשרות אירועים ליהדות רוסיה, אבל כשחזרתי הביתה לא הבנתי למה הרוסים הולכים עם הדתיים ועם הליכוד. למה אלה של הקולטורה שהגיעו לפה לא התחברו עם אלה שהיו פה. למה הם בחרו להיות עם הדת ועם הליכוד…״

״…מה זאת הכניסה הזאת להלכה?! אם (ההלכה) תהיה ליברלית או לא תהיה ליברלית מעניינת את הסבתא שלי. זה גם לא עניין אותה בזמן שהייתה בחיים (צחוק מהקהל). הניסיון למשא ומתן של מישהו שמתיימר להגדיר מיהו יהודי, מבלי שרוב היהודים הסמיכו אותם לכך. נמיכות הרוח של החילוני בפני המתולתלים האלה (מקווה ששמעתי נכון), מדהימה אותי. תרימו את הראש! אל תבקשו שיחתכו לכם את העורלה בגיל 50 או 20, תהיו ישראלים בראש מורם״.

״הזוועה של תורת הגזע. אתם צריכים לשנות את המציאות בנושא הזה ולא רק לשקף אותה. אם אתם רק תשקפו את המציאות אתם שותפים לדבר עבירה! אתם שותפים לתורת הגזע! לדעתי באופן אישי את עושה טעות במובן הזה, למרות כל הפתיחות וההבנה שאני יכול לייחס לך בנושא…״

״הזכרת את הזוועה שנקראת ועדת ביטון או ערספואטיקה. זה החלק הרע של הסיפור. היום בשנות ה-2000 אנחנו רוצים להחזיר את הגלות לישראל במקום להתפטר ממנה?! לא מספיק יש לנו אפרטהייד עם החרדים, המתנחלים, הערבים, עיירות הפיתוח- עכשיו נעשה אפרטהייד גם עם הרוסים?! זה מגוחך. הגישה הגלותית שלך לא לעניין היום. מסקנות ועדת ביטון תראו לי סעיף אחד בועדת ביטון שיצא לפועל?! אני רוצה שהנכדות שלי ילמדו על יהדות מרוקו?! איפה אנחנו חיים?!״

״במקום לחולל שינוי, הם עשו את המסלול, המטומטמם כמעט הייתי אומר… המקור הבסיסי זה הדת היהודית, שהיא גזענית, פושעת ושונאת כל דבר וגורמת לכך שהיהודים לא יהיו כחול על שפת הים כי להתגייר הם עושים ועדת קבלה מהסוג הכי לא יודע מה. תצפצפי על הרוב, הרוב מטומטמים, תמרידי אותם לעשות שינוי כמו שאת עשית. כי זאת הייתה האכזבה שלי. החלק הגזעני שלכם צריך לחולל בו שינוי לטובת הערבים. בגדתם בנו, הלכתם… ״

אז חברים, חדשות בשבילכם:
מתוך מאות ההרצאות בחיי, מעולם לא פגשתי קהל שמזמין מרצה כשבעצם הוא בעיקר רוצה להגיד לו מה הוא חושב עליו. שמעתם אותי אבל לא הקשבתם כי רוב הדברים שייחסתם לי, לא אמרתי. היה לי ריב מתוקשר עם ד״ר גדי טאוב. הוא אמר מילה במילה את מה שאחד המשתתפים אמר לי, למרות שאני בטוחה שבדעותיו הוא נמצא בכיוון ההפוך לגמרי: הפחד על הרס כור ההיתוך, ״אתם מנסים להפריד בינינו, עושים קבוצות ופוגעים בישראל״- אלה בדיוק גם המילים שלו. בשום שלב לא אמרתי שאני רוסיה, או רוצה להביא לפה את התרבות הרוסית, או לפצל בין קבוצות - בדיוק להיפך, כל מה שהיה פה עד עכשיו זה פיצול, הדרה, הפרדה. אתה מקובל ואתה לא מקובל… מה זה אומר גלותיות?! זאת ההיסטוריה, הסיפור שלנו, הסיפור היהודי שלנו, מה זאת הבושה הזאת מהמקום שממנו הגענו?! מה זאת ההכחשה העצמית הזאת?! מי אמר שצריך למחוק את העבר?! מתי אי פעם מחיקה ושכיחת ההיסטוריה הועילו ועשו טוב למישהו? אנחנו שלם כשאנחנו מסתכלים על מאיפה באנו ומספרים את הסיפור הזה וחוגגים גם את החגים של מאיפה באנו. זאת חברה ישראלית מאוחדת. אף אחד לא רוצה שבט רוסי ואני לא מקדמת את זה, להיפך- אנחנו ישראלים כשהחברה הישראלית מכירה את התרבות שלנו, מכבדת אותה, נותנת לה מקום ומרחב ואז יש מקום לכל הסיפורים, תימן, מרוקו, יוצאי אתיופיה- אף אחד לא צריך לבחור או למחוק.
התגובות האלה שלכם זאת הבעיה: ההכחשה, חוסר ההבנה והניסיון לחנך אותי במקום הניסיון להבין אותי ומאיפה אני מגיעה וללכת אתי יד ביד, הוא הטעות. אתם לא מקבלים אותי ולכן לעולם לא נוכל לצעוד יחד ולהאמין באותו רעיון.

וגם למדתי שחסל סדר הרצאות בהתנדבות ובימי שישי, לא משנה כמה שנות השכלה יש לנוכחים. כל כך הרבה יותר נכון לבלות שעתיים של כיף עם הילדים.

👍2
To react or comment  View in Web Client