← Timeline
Avatar
Shmuel Leib Melamud

In 2008, Google issued a Code Yellow for speed. (A Code Yellow is named after a tank top of that color owned by engineering director Wayne Rosing. During Code Yellow a leader is given the shirt and can tap anyone at Google and force him or her to drop a current project to help out. Often, the Code Yellow leader escalates the emergency into a war room situation and pulls people out of their offices and into a conference room for a more extended struggle.) This Code Yellow kicked off at a TGIF where Hölzle metered the performance of various Google products around the world, with a running ticker on the big screen in Charlie’s Café pinpointing the deficiencies. “You could hear a pin drop in the room when people were watching how stunningly slow things were, like Gmail in India,” says Gabriel Stricker, a Google PR director.

After the Code Yellow, Google set a companywide OKR (the objective key result metric Google uses to set goals) to fight latency. To help meet its goals, the company created a market-based incentive program for product teams to juice up performance—a cap-and-trade model in which teams were mandated latency ceilings or maximum performance times. If a team didn’t make its benchmarks, says Hölzle, it accrued a debt that had to be paid off by barter with a team that exceeded its benchmarks. “You could trade for an engineer or machines. Whatever,” he says. The metric for this exchange was, oddly enough, human lives. The calculation goes like this: average human life expectancy is seventy years. That’s about two billion seconds. If a product has 100 million users and unnecessarily wastes four seconds of a user’s time every day, that was more than a hundred people killed in a year. So if the Gmail team wasn’t meeting its goals, it might go to the Picasa team and ask for ten lives to lift its speed budget into the black. In exchange, the Gmailers might yield a thousand servers from its allocation or all its massage tickets for the next month.

https://markcarrigan.net/2016/01/10/googles-war-against-latency/

To react or comment  View in Web Client
Comments (7)
Avatar placeholder

правильно ли я понял: постоянно меряют перформанс команд, и для самой слабой делают усиление - выбирают какого-нибудь человека из сильной команды и перекидывают в слабую?
или там просто выдирают человеков из удобного места работы, закрывают в конференц-руме и давят, душат, пока не пойдёт белый дым, чтобы лучше брейнштормилось или это мотивировало на более усердную работу, чтобы больше не попадать в комнату?

Avatar

Ровно наоборот. Если команда слабая и у неё образовался долг по перформансу, сильная команда может выкупить этот долг. За это слабая команда может отдать сильной сервера, инженеров или билеты на массаж нв месяц.

👍1
Avatar

Ну не в том, что команда слабая дело, возможно проблема, с которой они столкнулись, сложная и им тяжело улучшить latency. Как раз у команды предположительно есть лишние ресурсы, которыми она может расплатиться с другой командой за "квоты на углеродные выбросы".

Фишка в том, что у них появляется рыночек и шкура в игре, то есть стимулы действительно бороться за перформанс (а в обычной софтовой экосистеме время пользователя или ресурсы железа - это общий ресурс и имеет место tragedy of commons).

Avatar

Ну тут про два механизма рассказали: первое, "жёлтая марка лидера" с возможностью выдернуть кого угодно для решения ургентных глобальных проблем, и про механизм выработки стимулов решения проблем с перформансом, который в результате одного такого мероприятия выработали.

👍1
Avatar

Одно меня смущает в этой игре. Что потери и приобретения тут измеряются не в деньгах, а в latency и т.п.

Avatar placeholder
Avatar

В человеческих жизнях они измеряются. 🙂
Почему не транслировали в деньги - трудно сказать. Возможно, потому что именно на человеческие жизни Гугл создал спрос.

To react or comment  View in Web Client